عبدالله واعظ تبريزي (عارف و اديب)

+0 ^


عبدالله واعظ تبريزي (عارف و اديب)






هركه رااسرار عشق آموختند          مهركردند و زبانش دوختند

عبدالله واعظ در سال 1305 شمسي در تبريز به دنيا آمد. پدرش ميرزا حسين واعظ از بقيه الماضيين سردمداران انقلاب مشروطه بود. تحصيلات ابتدايي را در تبريز خواند ودوره متوسطه را در مدرسه پرورش و دانشسرا ادامه داد. بيشتر علوم عربي  و ادبي و درس هاي خارج خود را پيش پدر بزرگوارش خواند. شادروان واعظ از سال 1325 به مبارزات سياسي آغاز مي كند تا اين كه  دستگير و زنداني و بالاخره تبعيد مي شود. . در همين  سال ها به نام هاي مستعار يونسي -مالك جهنم- مشد علي  مقاله مي نويسد. و از سال1326تا آخرين دقايق عمر در دكان وحدت مولانا جلال الدين  به دكانداري مشغول مي شود.

     مرحوم  واعظ  پس از اقامت طولاني در تهران در سال1346 به تبريز  باز مي گردد و بار ديگر به آموزش و پرورش دعوت مي شود و در دبيرستان جامي به تدريس مي پردازد.از همين سالها اقامتگاه او به كانون اجتماع پژوهشگران وعلاقه مندان عرفان و ادب و سياست مبدل مي گرددو اين جلسات صبح ها و بيشتر عصر ها تا واپسين دمش ادامه يافت.

غيرت عشق زبان همه خاصان ببريد

                                           كز كجا سر غمش در دهن عام افتاد

     در سال 1372 حنجره اش تحت عمل جراحي قرار گرفت  و با وجود دشواري در گفتار با مهر و محبت زايد الوصفي مشتاقان را در اقامتگاهش مي پذيرفت. آشنايي بنده حقير( كريم صادري ) با آن يگانه روزگار به سال 1354 برمي گردد. از همين سال غالبا يكشنبه ها(كه قدري خصوصي تربودو معظم له به ما اصحاب يكشنبه مي فرمود) ما با جمعي از دوستان به ديدارش مي شتافتيم و كتاب هايي  در محضر آن عارف رباني مي خوانديم  از قبيل ديوان حافظ و تائوي فيزيك و جامعه سالم و از صباد تانيما و فيزيك جديدو بررسي مجلات ادبي و گاهي سياسي روز و....

      درخرداد سال 1371 دكتر حسين الهي قمشه اي در دانشگاه از من خواست كه گشت و گذاري در شهر بزنيم .گفتم سير انفس بهتر از آفاق. پس  با او  به خانه شادروان واعظ رفتيم و حدود 4ساعت صحبت در مورد برخي مباحث گلشن راز شد و استاد قمشه اي از  من تشكر بسيار كرد كه اورا با آن بزرگمرد آشنا كردم زيرا شيفته سلوك وي شده بود.

     وبالاخره آن فرزانه آزاد سرو درپنجم خرداد 1378 دار فاني را وداع گفت و در وادي رحمت در قطعه هنرمندان به خاك سپرده شد و داغي جاودانه بر دلهايمان گذاشت.

منبع:وب سايت آقاي كريم صادري(saderi.ir)



  • [ ]